Vil du få med deg den historiske fergeturen fra Bergen til Newcastle må du være rask. Den 1. september legger DFDS ned ruten.
Nå i sommersesongen er det lite som tyder på at DFDS sin fergerute mellom Bergen, Haugesund, Stavanger og Newcastle er dårlig butikk. Skiltet i informasjonen forteller at ingen oppgraderinger er mulig, for det er ingen ledige lugarer på Queen of Scandinavia.
Køen er lang for å komme inn og spise middag i buffetrestauranten og heisene går seg varme for å frakte folk mellom lugarer, taxfree, barer, lekerom, svømmebassenget og uteserveringen på øverste dekk.
Likevel er det altså ikke like greit å få båtruten til å gå rundt utenom sommersesongen. I mai kunngjorde DFDS at de legger ned ruten på grunn av svake resultater og stigende oljepris.
Det er også mange rederier som har prøvd seg siden ruten ble startet for første gang av Peter G Halvorsen Line i 1879. DFDS overtok ruten fra Fjordline i oktober 2006, og før det hadde flere slitt med å få gode resultater. Color Line forsøkte blant annet med både helårs- og sesongdrift.
Tar det pent I en av båtens to restauranter blir vi møtt av smilende servitører og god service. Likevel er det nok mange av de ansatte som har litt å tenke på.
- Vi har fått sparken alle sammen, så fra 1. september er det slutt, forteller en av de ansatte.
I tillegg til at de 270 ansatte som arbeider på båten mister jobben, skal også 70 stillinger fra hovedkontoret kuttes.
- Det er selvfølgelig veldig trist, vi trives og vi er som en stor familie vi som jobber sammen her, forklarer hun.
Likevel tar hun det hele med fatning.
- Jeg personlig ser på det som en ny mulighet, en grunn til å komme seg videre. Det kan være fint å prøve noe nytt, smiler hun.
Savner luksus I cafeterian møter vi engelsk-norske Susie Chapman som synes det har vært flott å ha en båtrute mellom Norge og England. Hun er nå på vei til Newcastle sammen med familien for å fortsette med en bilferie der. Hun synes det er trist at DFDS skal legge ned ruten.
- Det har vært fint å ha et alternativ til fly for oss som reiser en del mellom disse landene. Vi har blant annet hatt glede av ruten når vi får venner og familie på besøk, da har det vært morsomt for dem å komme sjøveien til Bergen.
Likevel er hun ikke helt fornøyd med alt på båten.
- Standarden og tilbudet er jo mye bedre enn på Fjord Lines båt som var her før, men jeg synes fortsatt man betaler litt for mye i forhold til hva man får. Det er ikke så mye som skal til, men jeg savner litt mer luksus. Det er bra med svømmebasseng og kino, men jeg kunne ønske meg litt bedre mat. Det er heller ikke mulig å få kjøpt annet enn vanlig kaffe i cafeteriaen her, det burde være en selvfølge at de hadde ordentlig espressokaffe på båten. Jeg savner min cafe latte, ler Chapman.
Fra ferge til cruise I ballhavet på lekerommet finner vi hennes mann Rune Tomren i full sving. Han hygger seg med sønnen Benjamin (3) og er enig med kona i at en standardheving kan være løsingen for å få Englandsbåten til å gå rundt.
- Det burde skje en endring fra ferge til cruise. Båten kunne for eksempel kjørt langsomt på strekningen mellom Bergen, Haugesund og Stavanger slik at man kunne få anledning til å se alt det vakre som er på veien. Så kunne man heller kjørt raskt resten av reisen over havet. Båten burde også ha et mer eksklusivt preg, mener Tomren.
Han legger til at det er veldig trist for Bergen at ruten forsvinner.
- Båten har vært en viktig infrastruktur i Bergen og det eneste som har hindret Bergen fra å bli en endestasjon. Jeg håper derfor at noen vil finne en modell som fungerer på denne ruten.
Mister turister I Bergen forbereder turistnæringen seg allerede på konsekvensene av at båtruten mellom vestlandet og Newcastle legges ned. Dette vil føre til mindre turister til Bergen og omegn, og Visitbergen.com har regnet ut at det vil bety 250 000 færre gjestedøgn på vestlandet i året.
- Denne ruten har holdt på i 140 år, så det er selvfølgelig veldig synd hvis den forsvinner nå. Vi arbeider derfor med å finne en måte og få en annen operatør til å starte opp igjen med linjen, forteller reiselivsdirektør i Bergen, Ole Warberg.
Konsekvensene kan bli enda større for Newcastle og Gateshead, for det er flere nordmenn som kommer dit med båten enn det er engelskmenn som kommer til vestlandet. Derfor har Warberg vært i møter med myndighetene i Newcastle for at de skal stå sammen i arbeidet.
- Vi håper at vi kan få til en båtrute igjen her på sikt. Med riktig båt og riktig innhold bør det være mulig å få det til å fungere, sier Warberg.
Siste reis I mellomtiden kjører Queen of Scandinavia sine siste avganger over Nordsjøen. Hver dag tar piraten Jack barna med på skattejakt og barnedisco. Buffetbordene dekkes av og på og bildekkene fylles opp igjen og igjen.
Enn så lenge er det fortsatt full fest over havet om natta. Et middelaldrende par sjangler lattermilde rundt i gangene på jakt etter et sted de kan ta seg en sigarett.
-It’s a party boat, roper hun glad til mannen. -It’s a love boat , svarer han tilbake.
Alle rettigheter reservert. (c) org nr. 986784993 MerOm.no.