Etter et tøft 2009 med stor nedgang i reiselivsbransjen, var det flere som tok seg turen til reiselivsmessen på Lillestrøm i 2010.
I løpet av de fire reiselivsdagene fra 14. til 17. januar besøkte hele 33 328 mennesker messen. Dette er ti prosent økning fra i fjor, men årets messe fikk også drahjelp fra fotomessen som ble arrangert i hallen ved siden av og med samme billett.
- Det fine med Reiseliv er at vi speiler hele den norske turist- og besøksindustrien, i tillegg til de 162 nasjonene som var representert i år. Vi synes det var veldig moro at ”Gjøvik Land Toten” ble kåret til messens beste nasjonale stand, sier prosjektleder for Reiseliv på Norges varemesse, Torill Engelberg.
De to første dagene av messen var forbeholdt bransjen, med foredrag, møter og opplegg for å stifte nye kontakter.
Lørdag åpnet messen for publikum, og her var det et variert tilbud og mye liv rundt på standene til de 463 utstillerne. Det var også egne tilbud for barna, som hoppeslott og ballongfigurer.
Årets regionspartner er Spania, og Spanias ambassade hadde fått med seg hele femten forskjellige tursitorganisasjoner fra spanske øyer og fastlandet. Det gikk i flamenco, paella, blomster og konkurranser for å lokke folk til de utallige spanske turistmålene.
Ellers var egentlig hele reiselivsmessen en eneste stor tapasopplevelse. Man kunne gå fra stand til stand og nyte smaksopplevelser fra hele verden. For noen ble de norske smakene som gammelost og rakfisk nesten mest eksotisk, men det var også en rekke nye smaksopplevelser for de med et åpent sinn. Alt fra tekokte egg til afrikanske krydder og sukkersøte kaker.
Sjømannskirken var også på plass og serverte sine velkjente vafler, og du kunne til og med sikre deg de mange gode oppskriftene deres.
Ferske undersøkelser viser også oppløftende resultater for reiselivsnæringen. En spørreundersøkelse utført av Argus analyse på messen viser at hele 85,5 prosent av publikum er i kjøpsmodus. Enten planlegger de å benytte seg av et godt messetilbud å kjøpe sin neste feriereise på messen, ellers planlegger de å booke ferieturen i løpet av tre måneder.
En annen undersøkelse lagt fram på messen viser at det i år er storbyferie som gjelder for oss nordmenn. Mens fjoråret var preget av flere innenlandsferier og hytteturer, er nordmenns reiselyst nå tilbake.
Det er reisebyrået Berg-Hansen som for syvende år på rad har gjennomført Den store Ferieundersøkelsen. Konklusjonen er at interessen aldri har vært større for storbyferie.
Fire av ti sier at de sannsynligvis skal på storbyferie i år, og Roma er den klare favoritten. Ønskelisten fylles deretter opp av London, Paris, Barcelona , Praha, Venezia, New York, København, Madrid og Stockholm.